wtorek, 28 maja 2019

What’s your name?/How are you?/How old are you?




Jak zapewne wszyscy wiemy język angielski stał się na tyle popularny, że nikogo nie dziwi fakt, iż jest on również nauczany i stosowany w przedszkolach. Dzieci w tym wieku uczą się poprzez zabawę ponieważ żaden inny sposób nie jest w stanie ich zainteresować. Jedną z gier, która wspaniale wpływa na rozwijanie w uczniach umiejętności wysławiania się w języku angielskim jest gra ''Piłka goni piłkę''. Efektywność gry jest gwarantowana. Najlepiej się sprawdza w licznych klasach.

Zasady gry:
Ta zabawa umożliwia zapamiętywanie podstawowych zwrotów. Uczniowie siadają w kole, na środku klasy. Nauczyciel przynosi dwie piłki, ważne jest aby różniły się kolorami, przykładowo piłka zielona i różowa. Na hasło ''start'' gra się rozpoczyna, dzieci zaczynają jak najszybciej podawać piłki po obwodzie koła. W pewnym momencie nauczyciel mówi: ''stop'', piłki zatrzymują się w rękach osób, które jako ostatnie je trzymały. Zielona piłka oznacza pytanie a różowa piłka odpowiedź. Tak więc analogicznie, dziecko które trzyma piłkę zieloną będzie zadawało pytanie np: ''How are you?'', natomiast dziecko trzymające różową piłkę odpowie: ''I'm fine''. Po skończeniu krótkiego dialogu nauczyciel wznawia grę mówiąc ''start''. Grę można modyfikować na różne sposoby, pytania będą dopasowane do wieku i umiejętności uczniów.






Zalety gry Piłka goni piłkę:
- Dzieci uczą się zadawania pytań w języku obcym.
- Dzieci uczą się odpowiadać na pytania, zadane w języku obcym.
- Gra jest prosta w zrozumieniu więc może być wykorzystywana z najmłodszymi uczniami.
- Dzieci uczą się poprzez zabawę.
- Dzieci mogą indywidualnie sprawdzić i zaprezentować swoją wiedzę.
- Dzieci ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu.
- Dzieci biorą aktywny udział w zajęciach języka angielskiego.
- Sprawdzanie wiedzy uczniów nie zajmuje nauczycielowi dużo czasu.
- Nauczyciel nie musi przygotowywać żadnych dodatkowych materiałów do gry oprócz piłek.
- W tej zabawie może brać udział dowolna ilość uczniów, chociaż im więcej tym lepiej.
- Zabawa nie wywiera presji na uczniach.
- Utrwalanie słownictwa odbywa się w bezstresowej i miłej atmosferze.

Wady gry Piłka goni piłkę:

- Dzieci mogą być zbyt nieśmiałe by zadać pytanie.
- Gra nie jest przeznaczona do indywidualnych zajęć, jak również średnio się sprawdza w trzyosobowych grupach.
- Nauczyciel musi wcześniej upewnić się, że pytania i odpowiedzi zostały zaprezentowane na lekcji, nie może być to spontaniczna gra.

Reakcja dzieci na grę:
Reakcja dzieci na tę grę jest zawsze bardzo pozytywna. Uczniowie uwielbiają tego typu zabawy, szczególnie przedszkolaki. Podczas gry jest dużo śmiechu i zabawy, gdy dzieci jak najszybciej przekazują sobie piłki. Co więcej, dzieci w tym wieku lubią skupiać na sobie uwagę więc gdy już mają szansę na zadanie pytania lub odpowiedzenie na nie, są bardzo szczęśliwe i starają się to zrobić jak najdokładniej. Stosowanie tej gry jest zawsze miłym doświadczeniem. Skutecznie utrwala słownictwo a także pozwala uczniom na wykorzystanie ich kreatywności, gdy odpowiadają na pytania.

Realizacja zabawy:
Zabawa może odbywać się zarówno w sali jak również na świeżym powietrzu. Jeśli jednak wychodzimy z dziećmi musimy się upewnić, że przestrzeń jest zamknięta lub odgrodzona w taki sposób aby dzieci nie rozproszyły się zbyt daleko.

Podsumowanie:
Podsumowując, gra Piłka goni piłkę świetnie się sprawdza w przedszkolach. Myślę, że pierwszoklasiści ze szkoły podstawowej również zareagowaliby na tę grę z nieukrywanym entuzjazmem.  Przygotowanie gry nie wymaga wiele wysiłku od nauczyciela a sama zabawa może być dowolnie modyfikowana i dopasowywana do ostatnio przerabianych tematów. Serdecznie zachęcam do jej użycia, szczególnie tych nauczycieli, którzy uczą większe grupy dzieci.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

What’s your name?/How are you?/How old are you?

Jak zapewne wszyscy wiemy język angielski stał się na tyle popularny, że nikogo nie dziwi fakt, iż jest on również nauczany i stosowany...