piątek, 24 maja 2019

Fictionary






Witam Was wszystkich serdecznie, dzisiaj na moim blogu pojawi się całkiem nowa gra, którą zastosowałam w klasie tylko raz. Mimo to, jest ona bardzo ciekawa i rozwijająca dla uczniów. Jest to gra słowna, która polega na rywalizacji między dwiema (lub trzema) drużynami. Aby nie przeciągać przejdźmy już do zasad gry.

Zasady gry:
Nauczyciel zapisuje na tablicy lub literuje nieznane wcześniej uczniom słowo. Następnie ustnie podaje uczniom trzy całkowicie różne od siebie definicje, z czego tylko jedna jest poprawną definicją danego słowa. Członkowie grup mają szansę na naradzenie się między sobą a gdy już są pewni odpowiedzi podnoszą rękę na znak, że chcą jej udzielić. Kto pierwszy podniósł rękę, ten ma prawo wyboru definicji. Za poprawny wybór przyznawane są dwa punkty. Jeżeli grupa podała błędną odpowiedź, druga drużyna może przejąć to pytanie, ale z racji wyeliminowania jednej złej opcji, mogą zarobić tylko jeden punkt.

Jest też druga wersja, która jest ściśle edukacyjna i polega na podaniu obu drużynom listy nowych słów i listy definicji. Drużyny samodzielnie dopasowują słowa do definicji a następnie sprawdzają odpowiedzi z nauczycielem. Później grupy naprzemiennie zadają pytanie przeciwnikom, wybierając jedną poprawną i dwie złe definicje konkretnego słowa. W ten sposób ćwiczy się zintegrowane umiejętności czytania ze zrozumieniem, słuchania i mówienia, a także włącza emocje do nauki słów.
Nauczyciel powinien pilnować, czy wszyscy uczniowie zapamiętali poprawne definicje.






Zalety gry Fictionary:
- Ćwiczenie czytania ze zrozumieniem
- Ćwiczenie rozumienia ze słuchu
- Nauka nowego słownictwa
- Ćwiczenie wymowy
- Dzieci mogą rywalizować ze sobą w zdrowy sposób
- Nauka pracy w grupach


Wady gry Fictionary:
- Zbyt wolni uczniowie nie będą mieli szansy aby odpowiedzieć
- Dzieci, które są bardziej nieśmiałe nie będą brały udziału w grze 
- Gra nie jest przeznaczona dla grupy większej niż 15 osób

Reakcja dzieci na grę:
Tylko raz udało mi się przeprowadzić tę grę w klasie ale z teo co udało mi się zaobserwować, ta gra cieszyła się sporą popularnością wśród uczniów szkoły podstawowej. Myślę, że idealnie sprawdzi się również ze starszymi uczniami, np. z liceum.


Realizacja zabawy:
Istotne jest  to, że gra bardziej sprawdza się gdy grupa dzieci nie przekracza 15 osób, im więcej dzieci tym więcej zamieszania może powstać podczas gry ponieważ młodzi uczniowie mogą zacząć przekrzykiwać się nawzajem i kłócić którą odpowiedź wybrać. Zabawa wymaga od nauczyciela wcześniejszego przygotowania słów i definicji, zarówno tych poprawnych jak i błędnych. 

Podsumowanie:
Podsumowując, moje ogólne wnioski są takie że, gra Fictionary jest warta zastosowania w klasie. Nauczyciel ma szansę w sposób ciekawy przekazać uczniom pewien zakres wiedzy. Oprócz tego praca w grupach zawsze była, jest i będzie lubiana przez uczniów dlatego im więcej jej możemy zawrzeć w ciągu zajęć z języka angielskiego tym lepiej.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

What’s your name?/How are you?/How old are you?

Jak zapewne wszyscy wiemy język angielski stał się na tyle popularny, że nikogo nie dziwi fakt, iż jest on również nauczany i stosowany...