czwartek, 4 kwietnia 2019

Active songs

W dzisiejszym poście chciałabym się skupić na temacie Active songs (aktywnych piosenkach), ich zaletach, wadach a także zastosowaniu w nauce języka angielskiego. Aktywne piosenki to takie, które używają sporo ruchu, dzieci podczas śpiewania mają za zadanie również naśladować ruchy wyświetlane na ekranie. Przykładem aktywnej piosenki jest wszystkim znane ''Head, shoulders, knees and toes''.

Piosenki tego typu nie tylko sprawiają, że dzieci pozostają skupione przez dłuższy czas ale również tworzą kinestetyczne skojarzenia, co pomaga im w zapamiętaniu danego słówka bardziej efektywnie i w szybszym czasie. Aktywne piosenki świetnie się sprawdzają, gdy dzieci zaczynają być znudzone lekcją lub nie poświęcają już tyle uwagi, co wcześniej. Warto również wspomnieć, że nauczyciele którzy udzielają korepetycji mogą bez problemu wykorzystać aktywne piosenki ponieważ liczba dzieci nie ma tu kompletnie znaczenia.
Jest wiele rodzajów aktywnych piosenek z różnorodnym słownictwem do wyboru. Najpopularniejsze są jednak piosenki, które uczą podstawowych czynności w języku angielskim, takich jak: ''jump'' (skacz) czy ''clap your hands'' (klaszcz rękami). Dzieci świetnie się przy nich bawią a także zapamiętują szybko nowo poznane słownictwo.


Zasady Active songs:
Dzieci słuchają piosenki i zapoznają się ze słownictwem. To czas w którym nauczyciel tłumaczy każde słówko i wyjaśnia jego znaczenie tak, aby dzieci wiedziały co śpiewają. Następnie dzieci uczą się tekstu piosenki na pamięć a także dopasowują do tego odpowiednie ruchy, gesty czy mimikę twarzy. Piosenki mogą być śpiewane zarówno na początku jak i na końcu zajęć. Dobrym pomysłem jest również zastosowanie aktywnej piosenki w momencie gdy lekcja staje się zbyt monotonna dla młodych uczniów.

Zalety aktywnych piosenek:
- Dzieci ćwiczą rozumienie ze słuchu.
- Dzieci sprawdzają i demonstrują swoje umiejętności naśladownicze.
- Dzieci uczą się poprzez zabawę, śpiewając i aktywnie spędzając czas.
- Nauczyciel nie potrzebuje przygotowywania jakiś dodatkowych materiałów aby zrealizować piosenkę na lekcji.
- Aktywne piosenki mogą być wykorzystane zarówno na jednoosobowych korepetycjach jak również na zajęciach z dużą liczbą dzieci.
- Wszystkie dzieci są jednakowo zaangażowane podczas aktywnych piosenek. 


Wady aktywnych piosenek:
- Czasami tempo piosenki może być zbyt szybkie i sprawiać sporą trudność dzieciom.
- Nauczyciel musi poświęcić część lekcji na przetłumaczenie słownictwa z piosenek oraz na zaprezentowanie wszystkich potrzebnych ruchów, co może być czasochłonne.
- Gdy dana piosenka jest zbyt często puszczana na lekcjach, może się szybko znudzić dzieciom.


Reakcja dzieci na aktywne piosenki:
Dzieci lubią śpiewać, to pozwala im wyrazić siebie na zajęciach oraz tworzy taki miły przerywnik w ciągłej nauce. Chwila podczas której dzieci mają szansę zaśpiewać piosenkę sprawia, że zaczynają się one relaksować i skupiają się całkowicie na jak najlepszym odwzorowaniu tekstu i przedstawionych w nim ruchów ciała czy gestów. Piosenki zapewniają bezstresową naukę w miłej i przyjemnej atmosferze.


Realizacja aktywnych piosenek:
Nie jest zabronione aby używać aktywnych piosenek na zewnątrz ale jest to na pewno proces utrudniony, ponieważ głośność piosenki musi być w taki sposób dostosowana, aby każde dziecko słyszało linię melodyczną bez żadnych komplikacji. Ważne jest również to, że w takim przypadku to nauczyciel przedstawia wszystkie ruchy do piosenki, nie są one wyświetlane na monitorze komputera lub poprzez projektor, tak jak odbywa się to w klasie.


Podsumowanie:
Podsumowując moje rozważania, aktywne piosenki to świetne narzędzie do nauki języka angielskiego, każda lekcja może być nimi urozmaicona. Wzbogacają słownictwo uczniów oraz tworzą miłą, bezstresową atmosferę podczas zajęć.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

What’s your name?/How are you?/How old are you?

Jak zapewne wszyscy wiemy język angielski stał się na tyle popularny, że nikogo nie dziwi fakt, iż jest on również nauczany i stosowany...